tirsdag 11. desember 2007
Tidlig lesetrening
Jeg leste en artikkel i Foreldre og Barn, om at barn må få kjennskap til ord og bokstaver lenge før de begynner på skolen. Og at det er foreldrene som er de beste til å stimulere barnas språkutvikling. Forskere mener at hvis barn motiveres til å skrive og lese allerede fra de er 3-4 år gamle, vil det gi dem enorme fordeler resten av livet. Universitetslektor Trude Hoel sier at det ikke handler om pugging, terping eller opplæring, men en helt naturlig innføring av bokstaver i dagliglivet. Noe så enkelt som å la barna skrive bokstaver med majones eller kaviar på brødskiva. Slik lærer de seg "sin" bokstav på en morsom måte.
Trude Hoel har sammen med Liv Engen laget tre filmer som er gratis tilgjengelig på internett for å gi foreldre gode råd om hvordan de på en enkel måte kan stimulere barna sine. Hoel sier at; gjennom humor og gjenkjennelse viser filmene enkle måter foreldrene kan ta del i barnas språkutvilking.
Hvis dere er interessert i å se noen av disse filmene, er adressen: www.lesesenteret.no
Det er også mye annet interessant å lese om på denne siden. Et glimrende funn.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Jeg abonnerer på "Spebarnsaktuelt" i forbindelse med at jeg har en liten en. I en artikkel om de viktige årene før skolestart skriver de om:
-Det viser seg at den tidlige læringen har stor effekt på barnets videre utvikling når det gjelder evne til å ta til seg kunnskap, sier lektor Inge Christ ved universitetet i Stavanger. Han er opptatt av at barn må få undre seg, prøve ut og eksperimentere. Det er opplevelsene som er utgangspunktet for barns læring. Det handler om å stimulere barnets nysgjerrighet og deres ønske om å lære mer.
Hvis en lykkes med dette vil barnet mest sannsynligvis stå bedre rustet med basiskunnskaper og motivasjon til skolestart. Det er et utgangspunkt som kan få store, positive følger senere i livet. Jeg er helt enig i at alle barn bør stimuleres innenfor lesing/skriving fra de er helt små. Enten det nå er hjemme eller i barnehagen.
Hei Lone!
Det er viktig det du skriver om at man må stimulere barnets nysgjerrighet og deres ønske om å lære mer. Vi som foreldre har også et ansvar for barnas lese- og skriveinnlæring. Vi er der ikke bare for å støtte opp og hjelpe dem med lekser (selv om det også er viktig), men vi må også gjøre så godt vi kan for å skape en interesse og en motivasjon for lesing og skriving før skolestart.
Hei!
Når jeg leste kommentaren din Rita kom jeg til å tenke på hvordan vi lærere møter foreldre. Da tenker jeg spesielt på de foreldrene som ikke følger opp barnet sitt med lekser slik som vi vil. På vår skole er det (ressurssterke) foreldre som spydig har spurt lærer i 1.kl om det er meningen at DE skal gjøre lekser. Jeg blir helt matt, skjønner de ikke hvor mye det betyr å følge opp og støtte barnet. Dette er viktig både før og etter skolestart. En annen ting er at å besøke venner og alt mulig annet er viktigere enn å gjøre lekser (foreldre prioriterer andre ting først). Leksene kommer i siste rekke, da er det ikke rart at ungene har slett innstilling til skole og lekser. Hva kan/bør vi gjøre for å endre dette?
Legg inn en kommentar