tirsdag 6. november 2007

Bibliotek i barnehage

Tidligere i høst leste jeg i Utdanning om tre barnehager som låner
bøker fra folkebiblioteket. Barnehagene bruker disse bøkene i sitt arbeid, samtidig som foreldrene kan låne bøker med seg hjem og levere de tilbake i barnehagen. Tre ganger i året blir boksamlingen skiftet ut. Dette har blitt veldig populært og utlånsantallet er høyt.



Denne ordningen er en del av Boktras, et opplegg for mer bruk av bøker i barnehage, sitt arbeid med kulturformidling og språklig utvikling. Bøkene er lett tilgjengelige og foreldrene finner selv frem og krysser av for utlån og innlevering. Biblioteksjefen uttaler i teksten at på grunn av utlånet i barnehagene har de fått bibliotekkunder som som aldri kommer på biblioteket. Foreldrene sier det selv; de har aldri vært på folkebiblioteket, men i barnehagen låner de bøker. De mener at denne ordningen er et tiltak som kan bryte sosial arv, og en hjelp til barn som ellers ikke hadde hatt bøker hjemme.



Jeg synes dette er et kjempebra tiltak. Det er jo slik for noen at de må ha tilbudet rett foran nesen for å kunne bruke det. At barn på denne måten har lett tilgang til bøkene, tror jeg vil føre til økt leselyst, som igjen vil være en pådriver for skrivelysten. Et stort utvalg så lett tilgjengelig, gjør det enkelt for barna å finne frem til den sjangeren de liker best å lese/høre på. Jeg tror også dette kan være noe positivt for familien som låner med seg bøker. Mange foreldre i dag har "ikke tid" til å sette seg ned å lese for barna. Men når det på en måte blir lagt opp i fanget (og satt litt indirekte press) på foreldrene, håper og tror jeg kanskje de vil prioritere litt familiehygge med lesing. Dette er nok til stor hjelp for den språklige utviklingen hos barna.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Dette høres ut som et veldig bra tilltak. Som mor til en sønn på tre har jeg alltid prøvd å sette av tid til å lese bøker for ham. Vi har lesestund hver kveld før han legger seg og det er noe vi begge setter pris på. Igår var vi faktisk på biblioteket å lånte noen nye godnatthistorier!

Men jeg skjønner godt at foreldre synes det er vanskelig å finne tid til dette! Derimot blir det nok enklere å sette av tid til dette hvis barnet selv kan gå i barnehagen, finne frem en bok og si til mor eller far at "denne boken vil jeg lese!" Og så faktisk ha muligheten til å ta den med seg hjem.

Skulle ønske det var flere barnehager som gjorde det! Det er ikke alltid man har tid til å dra innom biblioteket for å låne bøker!

Rita sa...

Hei Cecilia!
Så bra at du setter av tid på kvelden til lesing med barnet ditt. Det er jo en gylden mulighet for å roe ned og skape litt kos før Jon Blund kommer og tar over. Det er jo også positivt å skape faste rutiner ved legginga, så hvorfor ikke gjøre det med en lesestund. Jeg har gått til innkjøp av boka "365 godnatthistorier" som jeg skal lese for gutten min når han blir litt større.