Flere internasjonale studier støtter dette, og legger til at elevene (med bl.a. gode rettskrivingsprogram) får hjelp til å se egne feil, de kan justere tekstene sine på en enkel måte, de lagrer tekstene for senere bruk og de skriver bedre for andre som skal lese tekstene.
Goldberg, Russel og Cook (2003) har stått for en omfattende gjennomgang av 26 forskningsstudier (1992-2003) hvor det kommer frem at elever som bruker datamaskin til skriving, skriver både lengre og bedre. Undersøkelsen viser også at disse elevene både samarbeider bedre, og er mer motiverte og engasjerte.
Flere andre studier av barn som bruker datamaskin i den første skriveopplæringa (f.eks Trageton 2003), gir også interessante innganger til å skjønne hvordan det digitale formatet kan stimulere skriveprosessen på nye måter i forhold til både å skrive bedre og lære å lese.
Ut fra dette ser vi klart at bruken av PC er et hjelpemiddel som bør tas i bruk i undervisning, da spesielt med tanke på begynneropplæringa. Jeg sier ikke at en PC skal ta overhånd over håndskrivinga, men at man bevisst kan bruke den som ett supplement til den tradisjonelle skrivemetoden. Verden har utviklet seg, og den krever mer og mer kunnskap innenfor IKT og datakunnskaper. Derfor må vi være flinke til å følge opp og ruste elevene på en best mulig måte.
1 kommentar:
Har selv opplevd at det er bedre å skrive på pc, enn for hånd. for min del slipper jeg å tenke på å skrive feil når jeg skriver for hånd. Som logisk nok er så kan jeg bare bruke en tast på tastaturet for å viske bort feil, noe som letter hele jobben.
Ikke nok med det så blir det en helt annen struktur med skriving på maskin. dette er mye letter og organisere avsnitt og lignende. I tillegg blir oppgavene langt mere luftig og enklere å lese.
Legg inn en kommentar